sab-in-thailand.reismee.nl

Chiang Mai

Nacht 3

Vannacht heb ik de nachttrein gepakt van Bangkok naar Chiang Mai; wat een gave belevenis!!! Op het station werd je verwelkomd door het treinpersoneel. Iedereen stond keurig op een rijtje en verwezen je gelijk naar het juiste treinstel. Even zoeken naar de coupé met het nummer van mijn zitplaats maar ook die had ik snel gevonden. Ik heb nog even kunnen genieten en naar buiten kunnen kijken voordat het donker werd. Zodra het donker was, kwam personeel de bedden gereedmaken voor de nacht. Ieder bed heeft een gordijntje voor privacy. Ik sliep boven (helaas waren alle onderbedden al volgeboekt toen ik boekte). Van mensen die dit al een keer gedaan hadden had ik gehoord dat je beter onder kunt liggen i.v.m. de airco die continu vol open staat en je daar minder last hebt van de schommelingen en het deinen van de trein. Maar goed, er zit niks anders op. Eenmaal in bed heb ik me omgekleed: harembroek, longsleeve, dikke sokken en een vest aan en ik heb het niet koud gehad! Ook had ik niet zoveel last van de schommelingen maar inderdaad; kun je niet tegen achtbanen, dan is bovenin geen optie. Ik heb ook redelijk geslapen. Ik reisde met trein nr 9 (de nieuwe trein) waar alles (sanitair en coupés) er nog prima uitziet.

Dag 4

Aangekomen in Chiang Mai meende ik te worden opgehaald dus wachte ik daarop. Na een half uur zat ik nog steeds op de stoep dus na een telefoontje naar het toeristenbureau waarbij ik het een en ander heb geregeld, bleek dat ik zelf een nr. had moeten bellen. Omdat er op dat moment andere toeristen werden opgehaald, werd me vriendelijk verzorgd om zelf een taxi naar het hostel te nemen en zou ik het geld later terugkrijgen. Geen probleem, taxi was zo geregeld en veilig aangekomen bij het hostel. Daar aangekomen heb ik me opgefrist en raakte gelijk aan de praat met Kayley uit Zuid-Afrika en zijn we samen op pad gegaan naar een lokale markt. Super leuk omdat je hier geen massatoerisme tegenkomt. Ik keek mijn ogen uit! S' avonds heb ik met een hele groep mensen uit het hostel buiten op het terras gezeten en hebben we gekletst, gezongen en biertjes gedronken. Het was iets te gezellig, wat er in resulteerde dat ik maar 3 uur had geslapen en me daarna gereed moest maken voor de jungletrekking!

Dag 5

Ik werd opgehaald voor de jungletrekking. In de auto gelijk met iedereen kennis gemaakt en het was gelijk gezellig. We waren met 10 toeristen en 2 gidsen. De rit naar de bergn duurde zo'n 1,5 uur dus kon ik ook nog even rusten. Eenmaal aangekomen begon de hike in de bergen! Nou, dat was best zwaar in de volle zon en bijna alleen maar steile hellingen. In het begin liep ik nog wel in het midden maar mijn conditie is niet optimaal en ik ben ook gewoon graag een beetje lui haha dus ben lekker achteraan gaan lopen en heb tussendoor gekletst met de gids. Hij bood aan om mijn tas te dragen maar dat hoefde niet maar na 10 keer aandringen heb ik hem vol overgave aan hem toevertrouwd hahaha! Bij het dalen droeg ik zelf mijn tas weer tot dat we ineens te maken kregen met een tropische regenbui (het is regenseizoen dus het is normaal dat het minstens één keer op de dag regent) en de gids vroeg om mijn tas zodat zijn rug droog bleef (ik had een regenjack). Wederom mijn tas weer afgestaan. We hebben overnacht bij locals op de boerderij! Wauw dit was écht een onvergetelijke ervaring, zo gaaf! Het was primitief: toileteren boven een gat met je eigen wc-rol onder je armen en slapen in een hutje op palen op een tuinkussen, onder een muskietennet. We hebben spelletjes gespeeld en bij het vallen van de nacht hoor je allerlei dierengeluiden, super gaaf!

Dag 6

Dag 2 van de jungletrekking. We werden gewekt door de gids en na het ontbijt vervolgden we onze route. Vandaag was het veelal vlak met hier en daar wat hellingen en tot slot de dalingen. Dat was een stuk aangenamer dan de dag ervoor. Onderweg zijn we gestopt bij een waterval en kon je zwemmen als je dat wilde. Super mooi die natuur! Daarna lekker je sokken en schoenen aantrekken tussen de rode mieren en andere insecten. Na mijn rol koekjes te hebben uitgedeeld aan alle avonturiers waren de buikjes weer vol en konden we onze weg weer vervolgen. De volgende stop was 'bamboorafting'. Zitten op het vlot en een gids die je door de stroomversnellingen loodst. Onderweg kwamen we er achter dat de riolering uitmondde in de rivier en dat olifanten hier ook hun behoeften doen. Heel erg fris was het water dus niet maar ach, zo gaat dat in Thailand! Hierna zat de jungletrekking er op en reden we terug naar het centrum van Chiang Mai.

Nou, onderweg naar het hostel heb ik nog wel wat mee gemaakt: ik bewaar mijn telefoon ALTIJD in mijn tas op dezelfde plek zodat ik niet hoef te stressen waar die is. Deze keer had ik hem even in mijn broekzak gestopt met het idee van 'ik stop hem zo gelijk in mijn tas'. Bij het uitstappen is hij dus op de straat gevallen en ik dacht dat hij nog in de taxi lag. Ik kwam er snel achter en rende nog schreeuwend achter de taxi aan. Ik was in paniek een tourist office ingelopen en toen moest ik kei hard huilen haha. De mevrouw van het tourist office had me kei lief geholpen. Er rijden hier veel rode Taxibusjes, een soort deeltaxi. En er is niet echt één bedrijf. Iedere taxi heeft schijnbaar een eigen nummer. Nou, Sabje was toen helemaal van de kaart. Toen ineens dacht ik: wacht ik heb mijn kaartje nog met mijn Thaise nummer er op (duh) en heb die toen gebeld. Een Spaanse toerist nam op en zei: ' Oh girl! Don't worry! Don't be upset, I picked your phone up from the street and I was waiting for a call from the owner. I'm very glad you've called! De vrouw van het tourist office gooide letterlijk haar zaak dicht en we reden met haar auto naar een tempel waar de Spaanse toerist was en ik mijn telefoon terug kreeg! Ik weer in tranen maar deze keer van blijdschap.

Dag 7

Vandaag heb ik deelgenomen aan een Thaise kookcursus! We waren met een kleine groep wat fijn was en de gidsen namen voor iedereen de tijd en legden dingen goed uit. Eerst moest je op een lijst invullen wat je wilde maken. Daarna zijn we naar een lokale markt gegaan waar we uitleg kregen over Thaise ingrediënten en dat Europeanen deze thuis kunnen vinden in de Aziatische supermarkt. Ook moesten we aan ingrediënten ruiken en voelen om daarma te raden wat het zou zijn. Hierna zijn we over de markt gelopen zodat we alle ingrediënten konden bekijken. Tot slot aan de slag in de keuken! Alle deelnemers waren natuurlijk ervaren hobbykoks behalve ik haha. Maar..ik heb mijn snijtechniek weer kunnen verbeteren! Haha het duurde alleen wat langer. Gelukkig vonden de andere deelnemers het wel grappig en hebben me hier en daar ook een beetje geholpen. Omdat ik het eten wat ik tot nu hier heb gegeten niet zo pittig vind (ze maken het express voor Europeanen minder pittig), wilde ik een keer échte Thaise rode curry maken. Nou... dit heb ik zeker geweten! Ik kon het gewoon niet eten ondanks dat ik echt wel van pittig houd! Dit zorgde natuurlijk voor vermaak onder de andere deelnemers en gelukkig kon ik er zelf ook om lachen. Ik heb ook nog Pad Thai gemaakt die erg lekker was.

Aan het einde van de middag heb ik Seán en Vicky (die ik ontmoet heb bij de jungletrekking) opgezocht in een café. We hebben wat gedronken en zijn daarna in de Irish Pub de Formule 1 gaan kijken. Tot slot zijn we nog even op stap geweest in de Zoë Yellow Club, dit is de bekendste uitgaansclub onder de jeugd van Chiang Mai. Het was erg gezellig. We hebben afgesproken om elkaar op Koh Pangan weer te ontmoeten omdat we allemaal naar de Full Moon Party gaan. Ik ben op tijd met de benenwagen vertrokken richting mijn hostel voordat ik niet meer kon vertellen tegen een taxi- of tuktukchauffeur waar ik verblijf Op de terugweg nog even over de Sunday Night Market gelopen.

Dag 8

Vandaag heb ik rustig aan gedaan. Aan het einde van de middag/ begin van de avond wilde ik naar de tempel Doi Suthep in de bergen. Helaas bleek deze dicht te zijn. De chauffeur van de Tuktuk bood me een ritje aan langs 4 andere tempels en voor een goed prijsje ben ik akkoord gegaan. De beste man wachtte overal netjes tot dat ik klaar was met bezichtigen en fotograferen. Na hem wat fooi te hebben gegeven ben ik terug nasr het hostel gegaan en heb verder een relaxte avond gehad, boekje gelezen en niet veeleer gedaan.

Dag 9

Vanmorgen ben ik op tijd opgestaan om in de ochtend dan toch de tempel Doi Suthep te gaan bewonderen. De chauffeur in de Tuktuk bracht me naar een vertrekpunt van waar deeltaxi's vertrekken. Nu was ik tot op dat moment de enige persoon en we zouden vertrekken bij max. 10 personen. Dit werd me later pas duidelijk. Aangezien ik ook een middagprogramma had, had ik dus geen zin en had het geen nut om te wachten dus ging ik op zoek naar een andere taxi. Hier waren ze niet blij mee en ineens konden ze wel eerder gaan. Ik zou omgerekend 25 euro moeten betalen voor alleen de heenreis. Ook daar trapte ik niet in dus na wat onderhandelingen (afdingen) was de prijs bepaald en kon de rit beginnen. Doi Suthep ligt bovenaan een berg en is prachtig. Tevens heb je een prachtig uitzicht over de stad Chiang Mai.

's Middags ben ik naar Elephant Jungle Sanctuary geweest in de bergen van Chiang Mai. Een rit van met de auto van ongeveer 1,5 uur. Dit is een opvang voor olifanten en hier worden ze goed verzorgd en wordt er niet op olifanten gereden! Er zijn 8 olifanten waaronder 2 baby's. Super leuk om te zien. Fijn om te ervaren dat de olifanten gelukkig ogen in tegenstelling met de olifanten die ik eerder bij de jungletrekking heb gezien en waar wel op werd gereden. Dit is erg slecht voor de rug van een olifant en ze worden op een wrede manier mishandeld zodat ze tam zijn om op te rijden. Uiteraard heb ik er niet op gereden, wel banaantjes gevoerd en de olifanten geobserveerd. Volgens mij is het niet voor niets waarom deze olifanten continu op en neer lopen en zijn ze gestresst...

Bij Elephant Jungle Sanctuary hoorden we ineens een hoop getetter uit het bos komen gevolgd door ineens 6 aanstormende olifanten. Dat was even schrikken haha! Ze gingen om Lana heen staan; een babyolifant van 2 weken oud, zo schattig! We kregen eerst uitleg over de werkzaamheden hier en de verzorging van de olifanten. Daarna mochten we ze voeren en met ze op de foto. Daarna zijn we met ze gaan zwemmen en mochten we de olifanten nat gooien. Tot slot nog met ze spelen in de modder. We kregen nog een maaltijd en zijn toen terug naar het centrum gereden. Alle foto's die door de fotograaf waren gemaakt, worden geplaatst op Facebook, handig! 's Avonds lekker gegeten bij een restaurant en op de terugweg naar het hostel nog een biertje gedronken in een café met live band die Jazz muziek speelde.



Reacties

Reacties

Nel

Haha, echt mij. Sabje! ??
Nou, blij dat je je telefoon weer terug hebt! Nou kunnen we toch contact hebben. ???. Wat een belevenissen! Super dat je zo geniet! Het Thais bier is kennelijk ook heel lekker ??. Ik kijk weer uit naar je volgende spannende verhalen. Blijf genieten en houd vooral je telefoon bij je ??.
Liefs en een dikke knuffel ??. Kus mama???❤️?

Sabine van der Does

Mam, doe jij aan een record voor smilies? ??

Nel

?❤️??

Ivonne

Je maakt wat mee daar in Thailand. Geweldig om te lezen. Lekker avonturen beleven! X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!